Sep 29, 2022
WDP Group med Henrik Juul og Heidi Skovhus i spidsen køber sig ind i BirdsAtFive, et digitalt marketingbureau med unikt fokus på kreativitet, indholdsproduktion, teknologi og performance.
WDP Group har gennem længere tid været på udkig efter den helt rigtige partner til at styrke bureaugruppens digitale eksekveringsmuskel. Gruppen består i dag af det kreative bureau Wibroe, Duckert og Partners og WDP X, gruppens brandstrategiske og digitale konsulenthus, samt Forlaget Grønningen 1. Med en ejerandel i BirdsAtFive styrker gruppen nu sine digitale marketingkompetencer markant.
Unik kombination af kreativitet og performance marketing
Heidi Skovhus, Adm. direktør i WDP Group, fortæller om samarbejdet: ”Det interessante i BirdsAtFive er deres stærke fokus på at kombinere teknologi, kreativitet og performance. Der er rigtig mange derude, der slår sig op på teknologi og performance. Men uden indsigt i, hvad der reelt driver mennesker, og hvordan du forvandler indsigt til engagerende kreativt indhold, er teknologien værdiløs. Den forståelse og de kompetencer har BirdsAtFive. De har teknologi og kreativitet helt inde under huden – og skaber på det grundlag engagerende kommunikation, der hænger sammen hele vejen gennem den digitale kunderejse, fra trafikskabende annoncering til e-mailen, der vedligeholder og udbygger kundens interesse. Alle taler om det, få er reelt lykkedes med det – at få brandet, kundeindsigten og kreativiteten med hele vejen, at få ’salg tilbage i marketing’. Det er lykkedes for BirdsAtFive. De har på rekordtid evnet at skabe de nødvendige strukturer og vise resultater, ikke mindst i brancher, hvor kunderejsen er lang og kompleks. På den måde komplementerer vi hinanden perfekt. BirdsAtFive med deres data- og teknologividen, deres insisteren på indsigtsbåret indhold og kreativitet. Og vi med vores styrke indenfor brandstrategier, digital forretningsudvikling og det kreative mindset, der gennem rigtig mange år har vist evnen til at skabe produktion i stor skala i form af løsninger med utallige content-muligheder.”
Tre selvstændige virksomheder, én enhed
”Vi vil fortsat være tre selvstændige virksomheder – fire med Forlaget, som dog spiller en mindre rolle i den her sammenhæng,” fortæller Heidi Skovhus. ”Og det ser vi klart som en styrke. Digital marketing er et komplekst område, hvor aktørerne i performance-sporet ofte ikke har en forståelse for det brandstrategiske og kreative – og vice versa. Synergien går alt for ofte tabt. Dét problem løser vi nu med investeringen i BirdsAtFive. Med vores tre virksomheders forskellige kompetencer – men fælles værdigrundlag, troen på indsigt og kreativitet – vil vi for alvor kunne hjælpe vores kunder med at skabe en meget tydeligere sammenhæng mellem deres positionering og deres digitale marketing og leadgenererende-aktiviteter.”
Kommerciel digital acceleration – ”bygge og køre bilen på samme tid”
Om det nye samarbejde siger BirdsAtFives CEO Mads Toft: ”Udgangspunktet for starten af BirdsAtFive var, at vi så et stort behov for at hjælpe virksomheder med reelt at udkomme digitalt. Alt for mange sad fast i snakken, om de havde de rigtige systemer, om deres platforme kunne tale sammen osv. De snakke blev en stopklods. Der var brug for en helt anden tilgang. Og den skabte vi. De eksperter, kunderne ikke selv har, dem har vi – eller også finder vi dem til kunden. Og så skaber vi et tæt samarbejde med vores kunder i det, vi kalder ’Garager’. Et hands-on set-up, hvor vores ekspertise og måde at orkestrere det digitale på, giver den sikkerhed, der gør, at man som kunde netop godt kan både ’bygge og køre bilen på samme tid. Vi er en flok højt specialiserede tuning-mekanikere, der sætter turbo på maskinen – på både systemerne og den kreative indholdsproduktion.”
Think’ere og do’ere
”Og tuning-tankegangen har vi jo haft succes med,” forsætter Mads Toft, ”– fordi markedet i den grad har brug for kombinationen af nogen, der på samme tid er thinker’ere og do’ere! Men fordi kundernes behov er stort, har vi også brug for at vokse og udvide vores set-up. Derfor har vi været på udkig efter nogen, der kan hjælpe os med dén vækst – så vi kan hjælpe endnu flere virksomheder med deres digitale acceleration. Og i den sammenhæng giver et samarbejde med netop WDP Group rigtig god mening. De har ikke bare den finansielle styrke og ønsket om at udvikle sig, de har også et stærkt kommercielt, og brand- og digitaltstrategisk set-up i WDP X, som vi kan trække på. Og så har de igen og igen vist evnen til at producere kreativt indhold i stor skala – længe før man overhovedet kaldte den slags content og assets. Den evne fik de før sommerferien fx kredit for ved Danish Digital Awards. Og så har WDP også altid haft den test-learn-improve tilgang til indhold, som vi også har – gav Simon Jul som kinesisk restaurantejer ikke de ønskede resultater for Sonofon, ja så lavede WDP noget nyt. Den indstilling kan vi lide, den har vi selv – og den er helt afgørende digitalt.”
Samarbejdet betyder ikke, at BirdsAtFive nødvendigvis skal til at lave Jørgen universer, Franzi25 eller Nøgne Mennesker til deres kunder. ”Men at have et gennemprøvet set-up til at producere rigtig meget indhold der fanger målgruppen på målgruppens egne præmisser og brager gennem lydmuren, det er én af de synergier, det nye samarbejde bygger på,” siger Mads Toft. ”Og så tror jeg, vi har et kulturelt fællesskab. Både vi og WDP Group går op i at skabe et miljø, hvor folk har det godt og føler sig trygge til at kunne yde deres bedste. Det giver både ansatte og kunder lyst til ’langvarige forhold’.
Henrik Juul om investeringen
Om investeringen i BirdsAtFive siger Henrik Juul: ”Vi har en ambition om, at vores selskaber – inden for hvert sit fagområde – altid er blandt de bedste. Og her er det vigtigste at få de rigtige mennesker med ombord, folk som både er dygtige og som fungerer godt sammen.” Og de folk har Henrik Juul fundet i BirdsAtFive.
Foruden CEO Mads Haupt Toft består folkene i partnerkredsen i BirdsAtFive af Torben Møhring Madsen, Head of Creative, med en fortid på bl.a. Kunde & Co og AdPeople, Marius Skarpeid CTO, tidligere Wunderman, samt Head of Client Service Nicolaj Christensen, tidligere bl.a. ApoPro og TopToy.
Om BirdsAtFive
BirdsAtFive er et digitalt marketingbureau, der gennem systematisk orkestrering af det digitale marketing set-up, herunder især den kreative content-udvikling, produktion og distribution, hjælper virksomheder med at skabe kommerciel vækst.